Välj rätt sökord när du optimerar lokalt

En onlinebutik som säljer exempelvis pärlor kan sökmotoroptimera mot just ordet pärlor och få kunder från hela Sverige. Men när det gäller varor och tjänster som säljs inom ett begränsat område blir optimeringen något annorlunda. En badrumsfirma som har sitt kontor i Stockholm har inte mycket nytta av att ligga etta på Google på ordet badrumsrenovering. Visst kan det vara några av de 1900 som söker på detta varje månad som bor i Stockholm men många söker nog som inte bor där. Dessutom är det säkert många som söker på detta ord bara för att hitta inspiration.

Däremot badrumsrenovering Stockholm kan vara relevant.  Det är just i detta fall som man bör fundera och undersöka vad som är bäst. Med andra ord  – hur många som söker på de olika kombinationerna.

1900 sökningar har badrumsrenovering medan 720 har tillägget Stockholm. Om man skriver som man pratar så borde även ”badrumsrenovering i Stockholm” vara en bra fras. Men så är inte fallet alls. I detta fall är det endast 50 stycken per månad som söker på det.

Med andra ord är det noga med både ordföljd och prepositioner. Nu bör man inte stenhårt enbart fokusera på en enda fras eller ett enda ord men risken är att man inte är tillräckligt noga i analysfasen och helt enkelt styr in optimeringen lite fel.

Egentligen betyder de olika alternativen som nämnts ovan exakt samma sak men än så länge har inte Google lyckats ”bunta” ihop sökningar som sker med små förändringar. Det betyder att man inte bara ska undersöka om man ska optimera med eller utan prepositioner utan även om man ska fokusera på singular eller plural. Just i detta fall är plural uteslutet men allt beror ju på vad man ska sälja. Men att lägga med ett ortsnamn är ofta en fördel. Det smalnar av sökordet och riktar sig till de som verkligen är intresserade och på samma gång får man betydligt mindre motstånd.