Tips vid sökmotoroptimering

Läser du på kan du gå från novis till proffs på kort tid.

Sökmotoroptimering kan vid första anblick se ut som en djungel, men genom att börja med det essentiella för att sedan fördjupa sig i ämnet är det fullt möjligt att gå från novis till proffs på kort tid.

Börja med att skapa en webbsida vars innehåll är värdefullt och relevant för dess besökare. Webbsidan bör vara anpassad för besökare, inte bara sökmotorernas robotar, eftersom dessa är för smarta för att gå på ett sådant trick. En fördel är om webbsidan även är anpassad för mobila användare då detta också är något som tas i beaktning vid rankningen av en hemsida.

Tänk också på de många kanaler som finns på webben idag. För den ultimata rankningen i sökresultat räcker det inte alltid med en webbsida; om konkurrenterna har YouTube-, Facebook- och Twitter-konton gör du också bäst i att utnyttja om inte alla så några av dessa kanaler.

Innehållet bör vara välskrivet, men med ett naturligt språkbruk som inte får roboten att reagera på att det verkar konstlat. Utan tydlig avsändare kommer innehållet inte anses vara relevant, oavsett hur bra språket är, vilket gör en tillförlitlig avsändare till A och O inom sökmotoroptimering.

Externa webbsidor som länkar till din webbsida bör vara relevanta och av hög kvalitet. För att säkerställa detta måste den egna webbsidans innehåll ha ett mervärde för den som delar; det måste vara värt att dela vidare.

Idag finns många verktyg för webbadministratörer att tillgå. Ett av dem är Google Webmaster Tools som kan hjälpa dig att diagnostisera webbsidan utifrån Googles, och andra sökmotorers, standarder. Genom att utnyttja de hjälpmedel som finns tillgängliga blir sökmotoroptimeringen inte bara lättare utan också mer effektiv.

Sist – och kanske viktigast av allt – håll dig uppdaterad inom de senaste sökmotoroptimeringsframstegen. Läs om seo nyheter eftersom algoritmer kalkyleras om och sökmotoroptimering förändras lika snabbt som utvecklingen går framåt. Det lönar sig att hänga med!