Sökmotoroptimering & Ehandel: Glöm inte beskrivning och titel på din butik

Är du ny med ehandel och har startat en butik på nätet? Är sökmotoroptimering också någonting främmande för dig? Läs dessa enkla tips för att få bättre synlighet i sökresultaten.

Startar man en butik på internet så rekommenderar jag att man läser på lite om hur ehandel fungerar. När ”Sven Svensson” eller ”Anna Andersson” ska köpa en tröja eller present genom internet så går de med stor sannolikhet ut på Google för att söka efter intressanta produkter. Har du en butik som passar in på deras efterfrågan så måste du göra allt för att synas i sökresultaten. Därför är det mycket viktigt att ha rätt ord på rätt plats.

Starta med detta om du har öppnat en butik på nätet:

1. Rubrik / butiksnamn

En relevant rubrik som syns på din startsida. Där ska det stå vad du säljer och varför kunden ska köpa detta hos just er. Alla viktiga ord ska komma först. Ett exempel om du ska sälja garn: ”Garn i olika färger och modeller till ett bra pris – garnshoppen.se”

2. Beskrivning / Meta Description

Hur man anger detta är olika beroende på vilket ehandelssystem du har för din butik. Denna beskrivning ska synas i sökresultaten då din framsida dyker upp. Då visas först ditt butiksnamn som jag nämnde i första tipset. Under rubriken visas en beskrivning av sidan. Där har du 160 tecken inklusive mellanslag att arbeta med. Den ska innehålla relevant text om det du säljer och vad dina kunder kan tänkas att söka efter.

3. Unik produktbeskrivning

Ta inte texten som kommer från leverantören eller av någon annan butik. Skriv din egen unika text som innehåller rätt ord. Detta är för att sökmotorerna tycker om text och unik sådan. Kör du samma beskrivning på alla produkter du har om de är ganska lika så finns risken att tex Google gömmer undan resultat med dina produkter. Det är för att det kan klassas som kopierat innehåll, eller dubbletter. Samma sak gäller för rubriker till produkter. Skriv relevant och unikt.

Detta är en väldigt bra början. Följer du dessa enkla tips så kommer du att ha större chans att synas i relevanta sökresultat.