Google avslöjar vad vi tycker är viktigt gällande flyttfirman

Ibland kan jag roa mig med att söka på vissa ord eller fraser för att se vilka andra fraser som Google säger att är denna sökning är ”relaterad till”. Längst ned efter de tio första sökträffarna presenteras nämligen ”relaterade sökningar”. Det är sökningar som Google räknat ut att är vanligt att man söker på om utifrån det man själv sökt efter.  Vad är det då som är intressant kring detta? Jo det talar om vad som många anser vara viktigt gällande just detta. Ska ta ett exempel gällande ordet flyttfirma:

När jag sökte på flyttfirma senast så var det tydligt att det är två saker som är relaterat till detta. Två av Googles förslag var Flyttfirma priser samt Flyttfirma kostnad. Många som flyttar och vill ha hjälp med flytten och därmed söker efter en flyttfirma fokuserar mycket på priset. Samtidigt avslöjar just dessa sökningar att många inte vet vad det borde kosta.  Vet du själv exempelvis vad en flytt kostar för till exempel en trea på 85 kvadrat? Troligtvis inte. Därav sökningarna på Flyttfirma Kostnad istället för att man söker med ordet billigt i frasen. Man vill bilda sig en uppfattning om hur mycket det kan kosta för att sedan kunna avgöra om städfirman som säger sig vara billig verkligen är det.

Den andra gruppen av sökord var Flyttfirma Göteborg, Flyttfirma Stockholm osv. Med ortsnamn alltså. Inte så konstigt då man söker ett företag som är verksam i den stad som man vill genomföra flytten i. Att anlita ett företag som behöver åka 10-20 mil för att genomföra flytten är ju inte ekonomiskt försvarbart.

Så dagens slutsats är att alla vill ha ett lokalt flyttföretag och att få vet vad det kostar med att anlita ett flyttföretag.

Nu kanske detta inte är helt vetenskapligt men det ligger nog mycket i det ändå. Eller vad tror du?