Affiliatemarknadsföring för iGaming-industrin

Affiliate är ett sätt att annonsera och detta används främst av de som har sin verksamhet på
nätet. Särskilt inom spelindustrin och nätkasinon.

Affiliatemarknadsföring

Vad är affiliate?

Affiliate är ett begrepp som från början kommer från engelskan. Det betyder ansluten eller
anknuten, och används som en beteckning på en webbplats som är ansluten till ett
annonsnätverk (som också kan kallas affiliatenätverk). Nätverket består av olika företag som
förmedlar annonser från de som vill annonsera på nätet, till de som har webbplatser där
annonserna kan visas.

Den som har en annons på sin sida får betalt för det. Det vanligaste är att betalningen beräknas
antingen utifrån antalet sidvisningar eller utifrån antalet personer som klickat på annonsen.

Varför är affiliate ett bra alternativ för e-spelsbranschen?

Syftet med annonserna är dels som med andra former av reklam att ens produkt ska bli mer
välkänd, och dels handlar det om att på ett enkelt sätt få mer trafik till sin sida. Såklart är det
något man vill uppnå om man sysslar med spel online, ju fler som hittar till ens sida desto bättre. Det som gör att det är ett så bra alternativ jämfört med andra former av annonsering är att det är enkelt att använda, lätt får stor spridning och att man kan öka antalet besökare till en relativt liten kostnad.

Vill man ha annonser på sin sida är det också enkelt, det är lätt att lägga till annonserna och
sen är det bara att följa hur mycket man tjänar.

Annonserna kan spridas via en mängd olika kanaler, det kan vara på bloggar, i RSS-flöden, i e-
post, adware eller instant message-appar. Annonsen kan se ut på olika sätt, men brukar bestå
av en bild, ett javascript eller en iframe som klistras in på sidan.

Olika typer av annonsnätverk

Det finns i huvudsak tre olika typer av nätverk.

Representativa nätverk innebär att den som annonserar kan ha full koll på var annonsen
kommer visas, och för det mesta handlar det om högkvalitetstrafik till ett relativt billigt pris.
Blinda nätverk är ett billigare alternativ, och annonsören har inte kontroll över var annonsen
visas. Det blir inte heller riktat på samma sätt. Det låga priset är möjligt eftersom annonserna
placeras på överblivna annonsplatser, som köpts in i stora volymer. Helt slumpartat är det ändå
inte var annonsen placeras, utan det blir istället baserat på var den får flest klick.

Riktade nätverk är den typ som växer mest just nu, och håller på att utvecklas. De utgår från en
analys av kontext eller tekniskt beteende på webbplatsen, och gör att de annonser som visas
matchar innehållet på webbplatsen.

Vilket av alternativen man helst väljer beror på dels vem man vill ska kunna se annonsen, och
hur mycket man kan tänka sig att betala. När det handlar om spel kanske det inte är så viktigt
att det är en riktad målgrupp som ser dem, så då kan priset vara det som har störst betydelse.

Några fördelar

En fördel med att använda sig av ett annonsnätverk är att man själv inte behöver lägga tid och
kraft på att hitta annonsörer till sin webbplats, eller sluta avtal med webbplatser som kan tänka sig att ha ens annons på sin sida. Man kan överlåta det helt och hållet till nätverket. Nätverket
tar dessutom hand om betalning och fakturering, och ger en statistik så man kan följa hur bra
ens annonser fungerar. Man slipper med andra ord massor av arbete. Och visst får man betala
en avgift för den hjälpen, men om man räknar på antalet arbetstimmar man själv slipper lägga
på det så brukar det vara rätt lätt att se att det är en bra affär.

admint Författare